Wat is een medisch huis?
Sinds 1 april 2024 is huisartsengroep Ter Linden overgeschakeld naar een forfaitaire betalingssysteem en zijn we Medisch Huis Ter Linden geworden. Meer info vindt u in onze brochure waarin we meer uitleg geven over waarom we deze overstap maken,
Wat is het forfaitair betalingssysteem?
In België zijn er momenteel twee manieren waarop een huisarts vergoed kan worden: per prestatie, zoals we dat tot nu toe gedaan hebben; of via ‘het forfait’. Tot nu toe betaalde u, telkens u bij ons op consultatie kwam, per prestatie een bepaald bedrag. In het forfaitaire systeem betaalt het ziekenfonds de praktijk een vast bedrag per maand voor alle huisartsgeneeskundige zorgen. Het is dus noodzakelijk om ingeschreven te zijn bij een ziekenfonds naar keuze en in orde te zijn met je maandelijkse bijdrage.
Het medisch huis, het ziekenfonds en de patiënt gaan een contract met elkaar aan. Hierna ontvangt het medisch huis maandelijks voor elke patiënt een ‘forfait’ of een vast bedrag van het ziekenfonds. Dit betekent dat u na inschrijving niet meer hoeft te betalen voor raadplegingen en huisbezoeken door onze artsen of verpleegkundigen. Ook voor verpleegkundige thuiszorg hoef je als patiënt niet te betalen. Aangezien wij verantwoordelijk zijn voor al uw huisartsgeneeskundige kosten, zullen wij ook de consultaties betalen die u tijdens de wacht nodig heeft of als u buiten onze regio een huisarts raadpleegt (bv tijdens een uitstap aan zee). De enige uitzondering hierop is de zone van niet-terugbetaling. (zie "Wat als ik toch naar een andere huisarts ga?").
Enkel in uitzonderlijke gevallen kunnen we nog niet ingeschreven patiënten behandelen in de praktijk. Dit altijd na telefonisch contact.
In het kort:
- Wanneer u ingeschreven bent in de praktijk betaalt u niet meer per consultatie.
- U kan zich enkel inschrijven in de praktijk als u aangesloten bent bij een ziekenfonds en uw maandelijkse bijdrage betaalt.
- Let op voor de zone van niet-terugbetaling. Als u binnen deze zone naar een andere huisarts gaat, dan is er geen tussenkomst meer van het ziekenfonds.
Waarom stapten wij over?
Huisartsen staan, zoals u vermoedelijk weet, voor veel uitdagingen. Er moet steeds meer zorg geleverd worden door steeds minder artsen. Omdat wij hoogkwalitatieve zorg willen blijven leveren aan al onze patiënten breiden we ons zorgaanbod uit. We werken hiervoor samen met verpleegkundigen in de praktijk. Zij kunnen bepaalde taken van ons overnemen zodat er tijd vrijkomt om ons te concentreren op onze kerntaak.
We zijn ervan overtuigd dat op deze manier ons team van 11 artsen, 5 verpleegkundigen en 3 onthaalbedienden betere zorg kan bieden aan onze patiënten. Het geeft ons de kans om maximaal in te zetten op preventie en gezondheidsbevordering en creëert meer tijd om complexe medische dossiers goed aan te pakken.
Hoe kan ik mij inschrijven en uitschrijven?
Inschrijven
Elke patiënt van het medisch huis moet zich inschrijven via het inschrijvingsformulier. U bezorgt het ons terug tijdens uw volgende consultatie, geeft dit af aan het secretariaat of mailt het door via verpleging@mhterlinden.be. Vanaf de eerste dag van de maand na inschrijving betaalt u niets meer voor een consultatie of huisbezoek.
Door in te schrijven verbindt u zich ertoe om steeds het medisch huis te contacteren wanneer u een huisarts of (thuis)verpleegkundige nodig hebt.
Inschrijven is enkel mogelijk indien u binnen onderstaande zone woont.
Opgepast! Een inschrijving kan enkel in orde gemaakt worden indien we uw identiteitskaart (of ISI-plus kaart) recent hebben ingelezen. Breng deze dus zeker mee bij uw eerstvolgende consultatie!
Uitschrijven
U kan zich steeds gratis terug uitschrijven door het invullen van een uitschrijvingsformulier. De uitschrijving is administratief in orde vanaf de maand na ondertekenen van het uitschrijvingsformulier.
Deze documenten kan u doormailen naar verpleging@mhterlinden.be of binnenbrengen op het secretariaat.
Wat als ik toch naar een andere huisarts ga?
Heeft u een dringend medisch probleem buiten onze openingsuren of bevindt u zich ver weg? Dan kan u een andere huisarts raadplegen. Het medisch huis betaalt u de kost van de raadpleging (zonder het remgeld) terug. Breng in dit geval het getuigschrift binnen bij ons secretariaat en niet bij uw ziekenfonds.
Zone van niet-terugbetaling
Als u ervoor kiest om tijdens onze openingsuren binnen de zone van niet-terugbetaling een andere huisarts te consulteren, dan dient u de kosten voor deze raadpleging volledig zelf te dragen. Uw ziekenfonds zal hiervan niets terugbetalen. Let op, ook verschillende sportartsen zijn huisartsen!
Wat met thuisverpleegkundige zorg?
Het medisch huis staat financieel in voor al uw eerstelijnszorg. Ook thuisverpleegkundige zorg wordt terugbetaald.
U heeft al een vaste thuisverpleegkundige
In dat geval zal deze verpleegkundige alle facturen aan ons moeten richten en niet meer aan uw ziekenfonds.
Breng ons op de hoogte wie er reeds bij u langskomt, dan kunnen wij contact met hen opnemen om meer informatie te geven.
U heeft thuisverpleegkundige zorg nodig, maar hebt nog geen thuisverpleegkundige?
In dat geval neemt u tijdens onze openingsuren contact op met de praktijk op het nummer 03 443 06 70. Ofwel zullen onze eigen verpleegkundigen deze zorg op zich nemen, ofwel zullen wij dit organiseren via een extern team. Deze kosten worden door ons gedragen, voor zover het gaat om zorg die is voorgeschreven.
Moet er verpleegkundige zorg opgestart worden in het weekend, dan kan u tussen 8.00 en 17.00u terecht op het nummer: 0485 41 33 66 of 03 349 73 73. U komt dan terecht bij een medewerker van Thuisverpleging De Zonnebloem. Na deze uren kan u een bericht inspreken en wordt u afhankelijk van de dringendheid terug opgebeld.
Voor medische urgenties in het weekend en buiten de openingsuren van de praktijk kan u de huisarts van wacht bereiken op het nummer 0900 10 512.
Wat als u niet in Edegem of de omliggende gemeentes woont?
Onze praktijk bestaat intussen meer dan 40 jaar. We weten dat een langdurige band met je huisarts belangrijk is en zijn trots op de jarenlange band die we met onze patiënten hebben opgebouwd. Maar we geloven er ook sterk in dat een huisarts een arts is die “dicht bij je huis” is. Fysieke nabijheid verhoogt de kwaliteit van zorg.
Woont u niet in Edegem of in de omliggende gemeenten? Dan is de overstap naar het forfaitaire systeem een goede kans om de band met onze praktijk opnieuw te bekijken. Hoewel we uw trouw appreciëren en we heel veel patiënten persoonlijk zouden missen, moedigen we aan om een huisarts in uw buurt te zoeken. Spreek er gerust over met uw huisarts en dan zoeken we samen de beste oplossing.
Heeft u nog vragen?
Indien u na het lezen van bovenstaande info nog verdere vragen heeft, mag u telefonisch contact opnemen met onze verpleegkundige Sofie op maandag tussen 10 en 13u; en op dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 13u en 14u op het nummer 03 369 56 87.
Voor algemene vragen hebben we de voorkeur dat u telefonisch contact met ons opneemt. Mailen kan via info@mhterlinden.be.